Hoe hou je grip op je uitpuilende administratie?

Lien De Pau

Travak Business School, Zeker Van Haar Zaak

Ik weet dat ondernemen de weg is naar meer vrijheid, flexibiliteit en vrije tijd, de weg naar ‘freedompreneurship’. En ik wil JOU helpen dat te bereiken.

Freelance Five! Tips van Lien

Maak een overzicht van je to do’s

Zoek op in je agenda welke (administratieve) taken je het afgelopen kwartaal uitvoerde. Schrijf gedetailleerd op wat de to do concreet omvat. Je zal merken dat je al snel aan 30 à 50 taken komt. En dat is ok, hoe vollediger het overzicht, hoe beter.

Categoriseer je to do’s

Deel al jouw to do’s in op basis van twee categorieën: Hoe vaak doe je deze taak (dagelijks? Wekelijks?) en hoeveel tijd spendeer je eraan (enkele minuutjes? Of een halve dag?)?

Prioriteer je to do’s

De taken die je heel vaak doet en waar je veel tijd in investeert, pak je het eerst aan. Dit zijn jouw prioriteiten om te automatiseren.

Maak een ‘list of requirements’

Je weet ‘wat’ je wil automatiseren maar ‘hoe’ pak je dat nu aan? Welke tool zoek je hier voor? Dat bepaal je door een ‘list of requirements’ te maken met daarin alle zaken die de software moet kunnen. Hierdoor kan je heel gericht op zoek gaan en weet je wat de tool mag kosten om een interessante return on investment te zijn.

Zoek, vind en kies de juiste tool

Maar hoe vind je nu de geschikte tool? Je kan het natuurlijk aan Google vragen, maar beter nog is om jouw (professioneel) netwerk hiervoor aan te spreken. Collega-freelancers, bevriende ondernemers, facebookgroepen zoals Zeker Van Haar Zaak of UNIZO uiteraard. Hou bij je keuze rekening met de kost, de betrouwbaarheid van de leverancier, de geleverde support én of het voldoet aan jouw list of requirements.  

Bekijk het gesprek met Lien

Links van Lien

De Freedompreneur Crash Course

(incl video 'Digitaliseer die vervelende admin)

Leer hoe je de juiste fundamenten legt voor een succesvol solo-bedrijf, zodat je doorbraken maakt en resultaten boekt.



De Freedompreneur Alert

(nieuwsbrief elke 2 weken op vrijdag):



Whitepaper: Eerst automatiseren, dan pas uitbesteden

Die tergende administratie… A never ending story waar we onze weekends aan opofferen.  Maar dat hoeft niet. In mijn whitepaper ‘Eerst automatiseren, dan pas uitbesteden’ ontdek je hoe komaf maakt met je admin.

 

Tip van UNIZO

Durft je administratie weleens in het honderd te lopen? Verlies je vaak tijd met zoeken naar documenten? Zou je het graag anders zien? In dit ondernemersforum leer je niet alleen wat je moet doen maar vooral ook hoe je dat concreet aanpakt. Met heldere tips die je gemakkelijk kunt toepassen in je eigen zaak.

Ondernemersforum: Je administratie organiseren: actief, praktisch en helder

Met dank aan onze partners